Filtry oleju WIX

Napisano 10 lata temu


banner_wixeurope1


Filtry oleju, które stanowią tylko niewielki koszt całości układu smarowania silnika, pełnią w nim kluczową rolę.
 

Filtry oleju to dla WIX szczególnie ważna grupa. Nie tylko dlatego, że są najczęściej wymienianą częścią eksploatacyjną w samochodzie, ale również dlatego, że to właśnie inżynierowie WIX w 1954 zaprojektowali i opatentowali najpopularniejszy typ filtra oleju wszechczasów –tzw. filtr puszkowy (ang. Spin-on filter).

Często nie zdajemy sobie sprawy z wagi filtra oleju w swoim pojeździe i nie doceniamy jego roli. Sytuacja zmienia się, gdy uświadamiamy sobie, że to właśnie filtr oleju (poza samym lubrykantem) decyduje, czy kilkaset ruchomych części silnika otrzyma właściwe smarowanie, które chroni je przed wczesnym zużyciem. Warto sobie również uświadomić, w jak ciężkich warunkach pracują filtry oleju.

wixeurope_oil_filters
Przez tradycyjny filtr w ciągu godziny standardowej pracy silnika przepływa (co oznacza pełny przepływ lubrykantu przez medium filtracyjne wewnątrz filtra) do kilku tysięcy litrów oleju. Oznacza to, że każdy z elementów naszego wyrobu poddawany jest ogromnemu ciśnieniu. Należy również wspomnieć o bardzo wysokiej temperaturze filtrowanych środków smarnych. Kluczowe jest więc zastosowanie materiałów o odpowiedniej parametrach wytrzymałościowych – zarówno mechanicznych, jak i chemicznych.

 

W odróżnieniu od pozostałych grup produktowych nieprawidłowe(na skutek zatkania bądź fizycznego uszkodzenia wyrobu)  funkcjonowanie filtra oleju może się przełożyć na bezpośrednie uszkodzenie jednostki napędowej.

 

Dzieje się tak szczególnie w przypadku nieprawidłowo dobranego ciśnienia otwarcia zaworu przelewowego. Gdy ciśnienie jest ustawione zbyt nisko, zawór jest ciągle otwarty, co skutkuje przedostawaniem się nieprzefiltrowanego oleju do silnika i skutkuje jego szybkim zużyciem, zaś ustawione zbyt wysoko powoduje, że zawór nie otworzy się w sytuacji awaryjnej, a efektem tego będzie niedostateczna ilość środka smarnego w magistrali olejowej. Czym to grozi, nikomu nie trzeba przypominać.

 

Czy wiesz, że?
Nieszczelny zawór przeciwzwrotny powoduje wyciek oleju z filtra po zgaszeniu silnika i skutkuje zjawiskiem „suchego startu”. Żywotność silnika ulega dramatycznemu skróceniu.