Kiedy wymienić olej i filtr oleju

Napisano 10 lata temu


filtron_filtry_oleju

Producenci filtrów projektują i wytwarzają swoje produkty na rynek części zamiennych tak, aby wyroby te posiadały porównywalne własności eksploatacyjne z filtrami oryginalnymi montowanymi w samochodach. Proces projektowania filtra rozpoczyna się od starannej analizy konstrukcji i badań laboratoryjnych filtrów oryginalnych dostępnych na rynku. Następnie wykonuje się szereg badań porównawczych, potwierdzających fakt, że oferowane filtry na rynek części zamiennych dorównują własnościami eksploatacyjnymi oryginałom i w takim samym stopniu będą chronić silnik. Przyjmuje się takie twierdzenie zakładając, że użytkownicy, także po okresie gwarancyjnym, eksploatując filtry kupione na rynku części zamiennych, będą stosować się do zaleceń producenta samochodu dotyczących okresów wymiany oleju i filtrów w silniku swojego samochodu.

Aby zapewnić optymalne smarowanie silnika oraz efektywną ochronę przed zanieczyszczeniami, producenci samochodów określają okresy wymiany oleju oraz filtrów. Podczas ustalania tego okresu bierze się pod uwagę między innymi takie czynniki jak: proces degradacji oleju, temperaturę otoczenia, styl jazdy oraz stopień zanieczyszczenia powietrza.

Samochód jeżdżący w ruchu miejskim, w warunkach częstego ruszania i zatrzymywania się oraz jazdy w korkach, lub jeżdżący z ciężkimi ładunkami wymaga częstszej wymiany oleju i filtrów, niż ten sam samochód pokonujący długie dystanse z prędkością 100 km/h na autostradzie przy dobrej pogodzie i temperaturze otoczenia 24 OC

Uwzględniając powyższe różnice w warunkach eksploatacji, niektórzy producenci samochodów podają dwa różne okresy wymiany oleju. Jeden dla "normalnych" warunków eksploatacji, a drugi dla jazdy w warunkach "ciężkich".

Okres wymiany oleju i filtra dla "normalnych" warunków wynosi średnio 10 000 km, podczas gdy dla warunków "ciężkich" okres ten wynosi 5 000 km. W rzeczywistości kryteria "normalnych" warunków jazdy spełnia niewiele pojazdów. Obecnie większość samochodów poruszających się po drogach jest eksploatowanych w warunkach, które można zakwalifikować jako "ciężkie". Jest tak wtedy, gdy samochodu dotyczy którykolwiek z poniżej przedstawionych czynników:


  • eksploatacja w temperaturze poniżej 10 OC,

  • jazda na krótkich dystansach,

  • jazda w ruchu miejskim z częstym ruszaniem i zatrzymywaniem się bądź jazda w korkach,

  • jazda z przyczepką lub w warunkach dużego zapylenia powietrza.



 

Wielu użytkowników chce redukować koszty eksploatacji poprzez wydłużanie okresów pomiędzy wymianą oleju i filtrów w silnikach swoich pojazdów. Dotyczy to szczególnie dużych silników, gdzie koszt wymiany oleju i filtra jest znaczny. Należy rozważyć czy takie postępowanie przyniesie korzyści, czy straty. Podstawą do uznania za bezpieczne wydłużenia okresu wymiany oleju jest jego analiza laboratoryjna. Jeśli w trakcie badań okaże się, że proces degradacji oleju nie jest jeszcze zaawansowany oraz zawiera on bardzo mało zanieczyszczeń pochodzących z procesów zużycia silnika, wtedy okres wymiany oleju i filtra oleju może zostać wydłużony do 20%. Proces badań należy powtarzać za każdym razem, gdy chce się wydłużać okresy wymiany oleju aż do czasu, gdy badania wykażą nieprzydatność oleju do dalszej eksploatacji.

Podsumowując, producenci filtrów nie podają okresów wymiany dla swoich filtrów, lecz projektują wyroby tak, aby posiadały porównywalne właściwości do filtrów oryginalnych. Wydłużanie rekomendowanego przez producentów samochodu okresu wymiany oleju powinno być poprzedzone dokładną kalkulacją zysków i potencjalnych strat związanych ze zwiększonym zużyciem silnika. Należy jednak uwzględniać rzeczywiste warunki w jakich eksploatowany jest pojazd ponieważ producenci samochodu nie mogą przewidzieć wszystkich warunków eksploatacji. To, czy zastosować rekomendowane okresy wymiany oleju, czy je wydłużyć pozostaje zawsze decyzją użytkownika pojazdu.

 

 

MOTOFAN filtry i oleje


 

MOTOFAN Dariusz Michalski

Ul. Bojanowskiego 8
63-820 Piaski

Sklep:
Piaski, ul. Gostyńska 13

Tel: 501 589 078
Tel:  65 571 90 23
GG:1034361

e-mail: darek@motofan.pl,
bok@motofan.pl
www.motofan.com.pl