Napisano 11 lata temu
W samochodach ciężarowych montowane są filtry powietrza o dużych rozmiarach, ich konstrukcja jest bardzo solidna, powierzchnia filtracyjna dochodzi nawet do 10 m², wynika to z tego iż zamontowane w nich silniki wysokoprężne ze względu na swoją dużą pojemność zużywają znacznie większą ilość powietrza niż samochody osobowe.
Samochody ciężarowe oraz maszyny budowlane w skali roku posiadają o wiele wyższy przebieg liczony w motogodzinach lub w kilometrach niż samochody osobowe. Ze względu na wysokie przebiegi tych pojazdów skuteczność filtrowania zanieczyszczeń dochodzi do 99.9% (samochody osobowe posiadają niższą skuteczność filtrowania). Ze względu na długie okresy miedzy wymianą filtrów, w samochodach ciężarowych chłonność zanieczyszczeń jest bardzo duża.
W samochodach ciężarowych filtr pyłkowy powinien być wymieniany corocznie. Zanieczyszczone powietrze wtłaczane z nad drogi przez układ klimatyzacji lub układ wentylacji do kabiny pasażerskiej filtrowane jest przez filtr przeciwpyłkowy. Stosowanie filtra kabinowego ma na celu zapewnić bezpieczeństwo osób znajdujących się w kabinie pasażerskiej - zapchany filtr kabinowy może powodować np. łzawienie, katar sienny, trudności w oddychaniu.