Niskie ciśnienie oleju – na co zwrócić uwagę

MOTOFAN Dariusz Michalski
Ul. Bojanowskiego 8
63-820 Piaski
Sklep:
Piaski, ul. Gostyńska 13
Tel: 501 589 078
Tel: 65 571 90 23
GG:1034361
e-mail: darek@motofan.pl,
bok@motofan.pl
www.motofan.com.pl
Podczas uruchamiania samochodu, przekręcenie kluczyka powoduje zapalenie się lampki sygnalizującej niskie ciśnienie w układzie. Uruchomienie silnika skutkuje wzrostem ciśnienia oleju w układzie. Szybko rosnące ciśnienie odkształca membranę czujnika, która z kolei, po osiągnięciu założonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i lampka sygnalizatora gaśnie. W samochodach wyposażonych w zegarowy wskaźnik, podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy silnika
Jeśli w kilka sekund po uruchomieniu silnika lampka sygnalizatora niskiego ciśnienia nie gaśnie lub wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia, należy natychmiast wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju w silniku, uzupełniając jeśli to konieczne. Gdy lampka sygnalizatora nie gaśnie przy właściwym poziomie oleju należy szukać przyczyn w następujących czynnikach:
Czujnik ciśnienia oleju może być niesprawny
Przewód pomiędzy sygnalizatorem i czujnikiem może być uszkodzony
Pompa oleju nie jest zalana olejem
Wlot oleju do pompy z miski olejowej może być zapchany
Zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie zablokował się w pozycji otwartej
W przypadku gdy lampka sygnalizatora nie zapala się zarówno przy przekręceniu kluczyka w stacyjce jak i próbach uruchomienia silnika, wtedy zarówno żarówka sygnalizatora, czujnik ciśnienia oraz przewód, powinny być sprawdzone i naprawione bezzwłocznie.

W niektórych silnikach filtry oleju umieszczone są w sposób pozwalający na spływanie oleju z filtra, podczas gdy silnik jest wyłączony. Przypadek taki pokazano na Rysunku 2 , gdzie filtr jest przykręcony do silnika w pozycji poziomej, w dodatku znajduje się ponad poziomem oleju w misce olejowej. W normalnych warunkach napełnienie filtra i układu olejem trwa do 5 sekund. W tym czasie wskaźniki będą sygnalizować niskie ciśnienie oleju.
Filtry specjalnie zaprojektowane do pracy w takiej pozycji posiadają wewnętrzny zawór przeciwzwrotny. Kiedy silnik jest wyłączony, zawór ten zapobiega ściekaniu oleju z filtra, przez co wydatnie skraca czas pracy silnika z niskim ciśnieniem oleju podczas i tuż po uruchomieniu. Zawór ten to zazwyczaj gumowa uszczelka, którą można zobaczyć przez otwory w pokrywie filtra.
W niektórych warunkach sygnalizator niskiego ciśnienia może na przemian gasnąć i zapalać się. Zdarza się, że takie objawy występują podczas jazdy na zakrętach bądź podczas podjazdów lub zjazdów z względnie stromych wzniesień. Powodem jest niski poziom oleju w misce olejowej. Podczas przechyłów koniec przewodu ssącego nie jest wtedy cały czas zanurzony w oleju i pompa zaciąga powietrze. W takich wypadkach należy natychmiast uzupełnić olej.
Podsumowując, urządzenia sygnalizujące niskie ciśnienie oleju w silniku samochodu dostarcza cennych informacji dla kierowcy o stanie technicznym pojazdu. Reakcja kierowcy na pojawienie się sygnałów o niskim ciśnieniu oleju podczas gdy silnik pracuje, powinna być bardzo szybka – należy natychmiast wyłączyć silnik i zbadać przyczyny usterki. Kontynuowanie jazdy grozi bowiem poważną awarią silnika.
Opracowano na podstawie Filter Manufacturers Council – Technical Service Bulletin 83-2R2